Hvordan få et vellykket logotrykk

Ved påføring av logomerker på tøy så er det flere faktorer som vil påvirke resultatet. Kvaliteten på selve transferen er selvsagt viktig, men det også noen andre faktorer som er avgjørende for at resultatet blir vellykket. 

Terje trykker.PNG

Temperatur - tid - trykk

I følge Terje Teigen, distriktsansvarlig for Midt - og Nord-Norge, er det tre t`er som er viktig å ha kontroll på - temperatur, tid og trykk.  - Temperaturen smelter limet, tiden bestemmer hvor god tid limet har til å feste seg i stoffet og trykket bestemmer hvor godt limet blir presset inn i stoffets fibre. Ved for lav temperatur vil ikke limet komme godt nok inn i stoffet, og ved for høy temperatur vil sjansen for et stort varmemerke på stoffet være tilstede. 

Det er viktig er at temperatur, tid og trykker samspiller med stoffets egenskaper. - Sportstøy og arbeidstøy kan bruke de samme transfermerkene, men påføringen vil være forskjellig, forteller Teigen.

Den vanligste feilen

Teigen er daglig i kontakt med kunder, og noen ganger opplever han at de har utfordringer med påføringen. Den vanligste "feilen" er at kundene bruker to plater av forskjellig størrelse, og da blir trykket feil på en av de. Trykket må tilpasses størrelsen på platen, forteller Teigen.

Ekspertens tips

 - Det som er best er å gjøre det riktig den første gangen. Bruk gjerne litt ekstra tid før man starter selve påføringen. Logomerkene våre er kun halvfabrikat, sluttresultatet er avhenging av hvor god jobb som er gjort under påføringen.

- Vi tester alle transfermerker vi sender til våre kunder. Merkene blir festet på tre forskjellige stoff typer og på forskjellige innstillinger på pressen, før de vaskes 10 ganger på 60 grader. Ved feil kontaktes kunden, merkene trekkes tilbake og kunden får nye.  - Heldigvis skjer dette svært sjelden, avslutter Teigen.