Går mot rekordsesong

- Vi gjorde en del justeringer i vinter som ser ut til å betale seg.

Roger Nesheim (distriktsansvarlig Sør- og Vestlandet) og Terje Teigen (distriktsansvarlig Midt- og Nord-Norge). FOTO: NTP

Roger Nesheim (distriktsansvarlig Sør- og Vestlandet) og Terje Teigen (distriktsansvarlig Midt- og Nord-Norge). FOTO: NTP

Roger Nesheim (distriktsansvarlig Sør- og Vestlandet) og Terje Teigen (distriktsansvarlig Midt- og Nord-Norge). FOTO: NTP

I midten av mars starter høysesongen hos oss i NTP. Da kommer bestillinger på merker og logoer på løpende bånd, og det er ikke et fåtall vi snakker om. I 2015 ble det produsert over 10 millioner logoer i lokalene i Gaupne.

- I år har vi vært bedre forberedt. Vi er rigget for høy produksjon og kortere leveringstid, forteller Roger Nesheim, salgsansvarlig for Sør- og Vestlandet.

Så langt ser forberedelsene ut til å betale seg. Tross stor pågang, har vi holdt leveringstiden og økt omsetningen sammenlignet med samme tid i fjor. Og høysesongen er på langt nær over ennå.

- Det er veldig moro å være selger om dagen. Både kunder og ansatte er fornøyde, forteller Nesheim.

FLERE ENDINGER

For NTP ble 2015 et lærerikt år. Store bestillinger kom tidlig på sesongen og presset kapasiteten før høysesongen hadde startet. Produksjon ble hengende bakpå og leveringstiden gikk opp.

- Vi ble tatt litt på sengen og slet med å komme oss frempå igjen. Men dette ga oss god lærdom, forteller Nesheim.

I løpet av høsten ble det investert i nye maskiner og flere ansatte på produksjon for å øke kapasiteten. I tillegg har vi gjennomgått en omstrukturering for å få en mer strømlinjeformet og fleksibel produksjon. Det ble lagt opp til kortere rapporteringslinje og mindre distanse mellom idé og implementasjon.

- Mange av dem som jobber i produksjon har økt kompetansen i trykkefaget. Dette gjør at kvaliteten øker og at vi blir mer fleksibel. I tillegg har mange ansatte jobbet tidlig og sent for å holde leveringstidene nede, forteller Nesheim.

- UFATTELIG MORO

Salgsteamet har sammen med kundene jobbet for å planlegge bestillinger lengre frem i tid der det har vært mulig. Ikke bare har det gitt fornøyde kunder, endringene har også gjort oss til en attraktiv arbeidsplass.

- Det er ufattelig moro å være i en bedrift med en sånn utvikling som vi har hatt de siste årene. Når vi utlyser stillinger, får vi søknader fra hele landet. Vi tiltrekker oss folk til lille Gaupe på grunn av vår aktivitet, forteller Terje Teigen fornøyd, salgsansvarlig i Midt- og Nord-Norge.

Teigen er glad NTP kan bidra til å gi lokalsamfunnet nye innbyggere som igjen genererer flere arbeidsplasser også utenfor våre lokaler. Han viser til daglig bruk av flyplassen på Haukåsen, både for varer og folk, og påpeker at også det er med på å generere arbeidsplasser i fylket.

SKRYTER AV KOLLEGAENE

Tross noe lengre leveringstid i 2015, endte NTP med en totalomsetning på 135 millioner. I år er målet enda høyere, og så langt er det rekordomsetning.

- Mye er takket være dem som jobber i produksjon. De har gjort en fenomenal jobb. Vi kunne aldri levert om ikke de gjør det de kan. De står på selv om det er høyt trøkk og jobber døgnet rundt om det må til, forteller Teigen.

Forrige
Forrige

Flyktningene gjør oss til en mer innovativ bedrift

Neste
Neste

Han vet hvordan de nye bortedraktene til Barcelona ser ut